A digitális eszközökön felnövő gyermekek számára meg kell teremtenünk annak a lehetőségét, hogy felfedezzék a számítógép, a virtuális tér és a valós gyakorlati problémák közötti összefüggéseket, hogy gyakorlatot szerezzenek a valós, gyakorlati problémák megoldásában, mindezt játékosan fejlesztő módon. A robotika többek között fejleszti a kreativitást, a logikai készségeket, az algoritmikus gondolkodást, a finommotorikus készségek, a csapatmunkát, a kommunikációs készséget, a problémamegoldó készséget. A világ rohamléptékben gyorsul és változik, rengeteg gép, applikáció és robot technológia vesz körbe minket, ami majd még tovább fokozódik a közeljövőben. Jönnek az önvezető autók, bővül a programozással kezelhető rendszerek száma, amelyeknek használatához érteniük kell a jövő szakembereinek. A robotikához kapcsolódó ismeretek tehát munkapiaci versenyelőnyt jelenthetnek a gyerekeinknek a jövőben, miközben az ismeretek elsajátítása már most fejleszti a készségeiket. Mit fejleszt a robotika? Fejleszti a csapatjátékot Miközben a gyerekek közösen robotot terveznek, megvitatják az építéshez szükséges tudnivalókat, hozzáteszik a saját ötleteiket, amelyek mellett kiállnak, érvelnek, és végül konszenzusra kell jutniuk, ha eredményt szeretnének, vagyis működőképes robotot. A robotok programozása során megtanulják, hogy miként kell csapatban dolgozni és egyenlően elosztani a feladatokat. Ez a készség (is) hatalmas előny lesz felnőtt korukra. Fejleszti a kreativitást Mind a mechanikai, mind a programozási megvalósítás során a gyerekek saját elképzeléseik, terveik, algoritmusuk szerint valósítják meg a robot elkészítésének folyamatát. Nagy hangsúly van a kipróbáláson és az alternatív útvonalak, ötletek kitalálásán. Fejlődik a szemléletük Komoly munícióra tesznek szert a gyerekek azzal, hogy nekik kell megoldani egy problémát, hogy nem hagyják abba, ha megunták, senki nem oldja meg helyettük. Tesztelniük kell, hibákat kell feltárniuk, és a hibáknak előre kell vinniük őket, nem szabad, hogy eltántorítsák őket a továbbhaladástól. Fejlődik a kudarctűrésük, a kitartásuk fejlődik, és megtanulják, hogy a hibák a fejlődés részei és nem a sikertelenség végállomásai. Motiválja a fejlesztői szemlélet kialakulását Miközben játékos feladatok megoldására képes robotokat építenek a résztvevők, egyre jobban kiismerik a különböző érzékelőket, és egyre összetettebb programozási szerkezeteket használnak. A robotok fejlesztése során a „tervezés – kivitelezés – tesztelés” – folyamatát követik, amellyel a valós fejlesztői magatartás kialakulása épül be. Fejleszti a kommunikáció képességüket Amikor robotikával foglalkoznak a gyerekek, beszélgetniük kell egymással, meg kell ismerni és érteni a másik álláspontját, ötleteit. Majd ha elkészültek, be is kell tudniuk mutatni az robotot, beszélniük kell a együttdolgozásról, le kell vonniuk a tanulságot, ismertetniük kell a megoldásukat a többiekkel és értékelniük kell egymás munkáját. Robotika szakkörök a gyerekek fejlődéséért A ROBOKTAT robotika szakkörök minden olyan készségét fejleszti a gyerekeknek, amelyekre felnőttként a jövő munkaerőpiacán szükségük lesz a sikeres élethez. Érdekli a gyermekedet a robotika, a robotok világa? Regisztráld valamelyik robotika szakkörbe. Részletek a ROBOTIKA SZAKKÖR menüpontban.
0 Comments
Robotépítő pályázat általános iskolások részére (1.-8.osztályig) és robotbemutató díjkiosztó rendezvény
A pályázat két kategóriában indul. Külön díjazzuk a: 1. Motoros meghajtású, akár távirányított LEGO Technic elemekből épült robotot. 2. LEGO Mindstorms elemekből épült robotot, amely önállóan is működik (nem csak távirányítással) - programot kell írnod rá! Használd a szenzorokat! Mindkét esetben írd le milyen célt szolgál a robot, mi a feladata, fűzzél hozzá egy kis történetet. Adj neki nevet! Olyan robot is lehet, amit semmire sem lehet használni, de nagyon vicces :) és ráadásul működik is! Nem fogadunk el harcrobotot és a LEGO készletek modelljeit! Vendégeink:
A FIRST LEGO League (FLL) egy 10 -16 éves diákoknak szóló nemzetközi verseny, melynek alapja egy élvezetes, szórakoztató robotverseny. 3-10 fős csapatokban dolgozva egy előre megadott témában kutatást kell végezniük a diákoknak, és egy teljesen automatikusan működő robotot kell megtervezniük, programozniuk és tesztelniük úgy, hogy az képes legyen küldetését elvégezni egy terepasztalon. A feladatot és a terepasztalt a csapatok előre megkapják, így a tanórák után van idejük a felkészülésre. A FIRST LEGO League-ben résztvevő csapatok a feladatmegoldás közben végigjárják egy valóságos termékfejlesztés minden lépcsőfokát.
Kutatási Projekt, Prezentáció Diákjaink - a zsűri meglepetésére - egyedi ötlettel álltak elő, az emberi hajat választották kutatási témájuknak, majd végigkövették a levágott haj útját az újrahasznosítás felé. Maguk gyűjtötték az adatokat, fodrász szalonokból a mintákat, és a kísérleteket is maguk végezték el. Az eredmények elgondolkodtatóak: a haj nagyon jó szigetelő, a haj aminosavakat tartalmaz, magas Ni tartalma miatt a haj tápszer a talajnak, olajszívó tulajdonsága miatt pedig olajkatasztrófákban használhatjuk. Csak szelektíven kellene gyűjteni ! Robotverseny Shrek robotunkat dobtuk harcba :) Máté épített, Bence programozott (tulajdonképpen mindent együtt csináltak). 150 másodperc alatt Shrek épületet bontott, utána a helyszínt takarította, komposztált és elszállította a komposztot, ellátta a kamiont üzemanyaggal és megjavította a játékgyár automatáját. Nagy volt az izgalom, amíg a robotpályát mindezekért végigjárta. Néha mellé ment - szomorkodtunk, de sokszor jól sikerült neki - ujjongtunk. A nyári szünidőben Űrkutató Expedíción vettünk részt
Űrsiklót építettünk, de mielőtt kilőttük volna a Marsra, a Robotoktól kértünk segítséget, hogy feladatainkat sikeresen végrehajthassuk. Így kihelyeztük a kommunikációs állomást, pályára állítottuk a műholdat és megjavítottuk a napelem hordozót. Miután kiválasztottuk az expedíciós csapatot, kilőttük az űrhajót, és ha nagyon jók voltunk, a Mars űrállomásunkat is aktiválódott. A Marson viszont újabb feladatok vártak ránk, kőzetmintákat kellet összeszedni és a kráterbe ragadt labor-robotot is ki kellett szabadítani. Jó kis csapatmunka volt! 5 nap alatt a gyerekek betekinthettek az űrkutatás világába, jobban megismerhették a kutatók és tudósok erőfeszítéseit, maguk is kis tudósokká, mérnökökké váltak. Mérték a bolygók közti távolságokat, számoltak szögeket, fordulatszámot, sebességet, felmérték a szükséges erőkart, megépítették a mechanikát és nem utolsó sorban megírták azt a programot, amely kis robotjukat célba vitte. Köszönjük a LEGO® támogatását! - sok színes kockával látott el minket, amelyből sok kis remekmű épült. Gyerekekkel és szüleikkel együtt ellátogattunk a Bejczy Antal iRobottechnikai laborba, ahol az Óbudai egyetem munkatársai lelkesen fogadtak bennünket, bemutatták nekünk utolsó fejlesztéseiket és lehetőség adódott egy kis játszásra is.
Csapatunk részt vett a VI. Robotprogramozó Országos Csapatversenyen Kecskeméten - az ország legnagyobb robotversenyén, a Bányai Júlia gimnázium szervezésében.
A verseny célja: a tehetséges, informatika, programozás, reáltudományok iránt fokozottan érdeklődő 5-8. évfolyamos diákok számára lehetőséget biztosítani tudásuk, kreativitásuk összemérésére. Versenyfeladat: A csapatoknak egy előre elkészített pályán kell útvonal követési és akadálypálya jellegű feladatokat megoldaniuk egy előre összeépített robotra írt programok segítségével. A robotnak rendelkeznie kell távolság-, fény- és nyomás érzékelővel, illetve két motorral. Negyedikes diákokból álló csapatunk - Igari Barnabás és Baticz Barnabás - derekasan helyt állt az erős mezőny ellenére is. 5. évfolyamosok csoportjában 11. helyezést értek el! Gratulálunk! Március 21.-én látott minket vendégül a Budaörsi Városi Ifjúsági Klub, ahol Első Robot Szumó Versenyünket tartottuk meg.
Köszönjük Mindekinek a részvétet és a támogatást!
Hatalmas sikerrel és telt házas látogatói létszámmal zajlott – a Városi Ifjúsági Klub támogatásával – a ROBOKTAT szakkör Úttörő Robotok című rendezvénye, ahol bárki szabadon megismerkedhetett a robotprogramozással, elméleti és gyakorlati formában egyaránt.
Az Európai Robotika Hét alkalmával szervezett eseményen a budaörsi közönséget szerettük volna bevezetni a robotika világába, hogy betekintést nyerjenek a mérnökök, kutatók munkájába, és nem utolsósorban felhívni a figyelmüket arra, hogy a mérnöki pálya tele van kihívásokkal, kreativitással, lehetőségekkel; ezért érdemes már gyerekkorban belekóstolni ennek rejtelmeibe. Vendégeink voltak a világszerte ismert National Instruments mérnökei, akik a gyakorlati oktatás meghatározó szerepéről és a LEGO® robotok fejlődéséről tartottak interaktív előadást. Az Óbudai Egyetem Bejczy Antal iRobottechnika Központ jóvoltából a NAO robot énekelt, táncolt, mesét mondott és karatézott, valamint az érdeklődők az AKG robotika szakkörének, illetve a ROBOKTAT diákjainak tevékenységét, eredményeit is megtekinthették. Mivel törekedtünk arra, hogy a család minden tagját megszólítsuk, a kicsiket színező- és társasjátéksarok várta, kreatív robotrajz kiállítási lehetőséggel. A rendkívül sikeres fogadtatás miatt a jövőben is tervezünk hasonló rendezvényt. Az OTP Fáy András alapítvány O.K. központja 2014. május 17.-én helyt adott egy különlegesen izgalmas LEGO Robot Szumó versenynek. A színvonalas rendezvényen a ROBOKTAT három csapata is jelen volt: Erőbenő, a Titánok és a Tégla. Nagy elszántsággal folytak az edzések: formaterveztünk, építettünk, programoztunk, teszteltünk. Elkészültek egyedi pólóink is! Végül 14 csapat szállt harcba a küzdőtéren érdekesebbnél érdekesebb robotokkal. Csapataink a 7., 8. és 9. helyen végeztek. Bevetették minden erejüket, gyorsaságukat és harctechnikájukat az ellenfél legyőzése érdekében. A szurkoló szülők sem hiányoztak.
Felejthetetlen élménnyel, tapasztalattal és ajándékokkal tértünk haza. Tehetséges diákjaink számára itt volt az alkalom, hogy tudásukat és kreativitásukat megmutassák egy izgalmasan szórakoztató verseny keretein belül. GRATULÁLUNK A CSAPATAINKNAK!!! |
ROBOKTAT szakkörItt adunk hírt a tevékenységeikről. Várjuk hozzászólásaikat a témáinkhoz. Archivum
September 2018
Kategóriák |